Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • MHIA05
Huvudsyftet med kursen är att kritiskt undersöka den vitt sprida uppfattningen att dagens sociala medier innebär något revolutionärt nytt.
Undervisning – vårterminen 2022
Från och med den 9 februari kommer mer undervisning att kunna genomföras på campus. Under en period kommer dock även digitala moment att förekomma. Det är därför viktigt att du är uppmärksam på den information som läraren ger dig och ändringarna i schemat i Canvas och/eller TimeEdit.
Vi tittar närmare på en rad olika typer av deltagande medier från 1700-talets medborgerliga tidningar, via engagemanget av publiken i 1800-talets stora utställningar och 1900-talets informationskampanjer, till dagens digitala medier. Olika mediers form fokuseras, liksom publikbegreppets historiska förändring. Kursen ges på engelska.
Kurstillfälle:
vårterminen 2022
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2022-03-23 – 2022-04-29
Kursspråk:
engelska
Anmälningskod:
LU-72600
Behörighet:
Grundläggande samt minst Mediehistoria: Grundkurs (MHIA11) eller motsvarande kunskaper inom annat humanistiskt/samhällsvetenskapligt ämne
Introduktionsmöte: Torsdagen den 24 mars kl. 10.00 – 12.00 i SOL:H135a