Ny bok! ”Mänskliga rättigheter i samhället”!

Publicerad den 4 september 2018

Mänskliga rättigheter har blivit ett centralt begrepp i samhällsdebatten, såväl internationellt som i Sverige. Men vad menar vi egentligen när vi talar om mänskliga rättigheter? I denna nya bok, skriven av tolv forskare med koppling till avdelningen för mänskliga rättigheter i Lund, undersöks mänskliga rättigheter som begrepp och politisk praktik. I boken diskuteras hur mänskliga rättigheter används i gymnasieskolan, hur filosofer diskuterar rättigheter, debatter om våldsbejakande extremism, sanningskommissioner och etnisk rensning, hur humanitära organisationer använder mänskliga rättigheter i historien om sig själva samt diskussioner om och förväntningar på internationella åtal och rättighetsinstitutioner inom FN. Här finns också kapitel om rättighetsdebatter i olika nationella kontexter, i Thailand, Egypten och på Åland. Boken ger en bild av de mänskliga rättigheternas samhällsrelevans i vår tid. Boken är utgiven på Bokbox Förlag. Köp den på Adlibris eller beställ den till ditt bibliotek!